المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب من الاخت ساجده

عنود الصحراء
12-21-2011, 06:20 AM
السلام عليكم ورحمه الله اختي الساجده شفتك كاتبه في احد رودودك انك تعملي في كيكه الايس كريم ياريت تفيديني وتقوليلي كيف الطريقه ولو نزلتيها بالصور خير وخير مشكوره

الساجدة لله
12-22-2011, 11:12 PM
السلام عليكم ورحمة الله

بالنسبة لصور انا مش مصورتها بس اكيد لو درتها المدة هذه حنصورها, بس الطريقة انقولها لك :

خودي كيك اسفنجي او بقايا الكيك الاسفنجي ومديهم في طاجين حسب الرغبة انا اندير فيها في طاجين بايركس اللي شكلها زي متع التوست ونلبسه بورق الزبدة او ورق السوليفان [ متع الالومنيوم ] وبعدها نحط طبقة من الكيك الاسفنجي ممكن تدهنيه بشوية عصير مركز وممكن لا المهم ةتكوني موتية يااما ايس كريم جاهز او انك تعديه بالكريم الفريش المخفوق مع التنكيه ممكن اضيفي قطع فواكه المعلبه او فراولة مخفوقة شوية مع قطع من الفراولة الصحيحة او اي نكهة انت تفضليها وايضا ممكن اديري معها مكسرات وبعدين تجمديه في الفريز لحين الاستعمال

وتوا نجو للكيك بعد ماستفتي الكيك اطرحي طبقة من الايس كريم تم جمديها شوية وبعدين ديري طبقة تانية من الكيك واطرحي فوقها طبقة من الايس كريم وتقدي تختصري الوقت انك اديري الطبقات وبعدين تجمديهم في مرة اختصارا للوقت وبعدين تغلفيهم بورق الزبدة بعدين للفريز لحين التجمد وعند التقديم قدميهم مع نوع الفاكهة المستخدمة , وان شاء الله قدرت نوصلك الطريقة واي سؤال تفضلي

عنود الصحراء
12-24-2011, 12:20 AM
بارك الله فيك اختي والله مقصرتي وجزاك الله خير الجزاء

الساجدة لله
12-24-2011, 03:47 AM
ولو ياعنود ادللي احنى وخيات وانتي تؤمري