النتائج 1 إلى 10 من 15

الموضوع: [كيكة الطبقات] من مطبخ ام عبدالرحمن

مشاهدة المواضيع

عضوة مبتدئة

الحالة
    غير متصل

@ بنت حواء
    الفكرة ليها علاقة بالفيزياء وكثافة المواد ومن قبل مادخليها للفرن حتلقيها شبه مفصولة خليط سائل من تحت وخليط خفيف و هش من فوق و زى ما لاحظتي كمية الحليب كبيرة عكس ا ى كيكة تانية
    حتى انا لماجربتها اول مرة كنت شاكة فيها تنجح بس الحمد لله نجحت ومن الكيكات المفضلة عند زوجي
    والكيكة هذه خصيصا لمحبي الشوكلاته و القهوة
    انا معنديش ماكينة قهوة الاكسبريسو فلهذا نذوب فى كاشيك نسكافيه مع كاشيك مية سخونة ونضيفهم للكيكة
    وزي ماقلت سر الكيكة هذه هي ان كمية الخليط تكون على الاقل معبية 3\4 ارباع الطاجين ( لو الكيكة رقيقة مش حتجي طبقات)
    والسر الثاني هو المورينج اللى حيخليها تنفصل طبقتين وتخلطيه بلطف لعند ماتختفى الكتل الكبيرة ويبدا بحجم اكبر شوية من حبات الكسكسي ( اقرب تشبيه خطر على بالي
    ) ....
    انا نستعمل فى طاجين بايركس للكيكة هذه وندهن فيه بالزبدة بس ومتلصقش وتنقص بسهولة بعد ماتبرد( الكيكة هذه متنقلبش تنقص فى طاجينها) ولو خايفة تلصق ممكن تحطي ورق زبدة ...
    وجربتها مرة فى قوالب كب كيك السليكون ونجحت وجت منظرها حلو بس لازم لما تقسمي الخليط على الكب كيك يكون الخليط متجانس
    وحطيها فى الرف الوسطى وعلى درجة حرارة 165 من تحت بس وتاخد من ساعة ل ساعة الا ربع على حسب حجم الفرن
    واخر خمس دقايق لتحمير وجه الكيكة
    استعملى الكوب العياري 250ml مش الكوب العادي
    ولو تفضلي الجرام نعطيك الطريقة بالجرام
    ولو فى اى استفسار تفضلي ومايردك الا الكي بورد

التعديل الأخير تم بواسطة أم عبدالرحمن ; 06-04-2013 الساعة 12:55 PM

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المفضلات